Veel gestelde vragen

Heb je een vraag over de aanleg van het glasvezelnetwerk in jouw wijk of woning? Waarschijnlijk vind je het antwoord op jouw vraag in onze lijst met veel gestelde vragen hieronder. Staat jouw vraag er niet tussen? Of wil je met ons overleggen? 

Glasvezel van Open Dutch Fiber

Glasvezel is een draad van glas zo dun als een haar, waarbij data met de snelheid van het licht wordt uitgewisseld. Dit gaat met een knipperende laser, zodat je met glasvezel supersnel kunt internetten. Vanwege de hoge snelheid en bandbreedte is glasvezel het netwerk van vandaag én de toekomst. Alleen glasvezel kan de stijgende datavraag in ons land aan. Dit betrouwbare netwerk hapert geen moment zodat je ongestoord je online vergadering of lessen volgt.

Open Dutch Fiber legt het glasvezelnetwerk aan en beheert deze. Providers bieden diensten zoals internet, telefoon of televisie over dat dit netwerk aan. Open Dutch Fiber is zelf geen provider.

Nee, Open Dutch Fiber legt het glasvezelnetwerk aan en beheert het. Het is een open netwerk en dat betekent dat alle providers hun diensten hierop mogen aanbieden. T-Mobile is de eerste grote provider die diensten levert over dit glasvezelnetwerk, maar er komen zeker meer providers bij.

Op de website van Open Dutch Fiber staat een postcodecheck. Na het invullen van postcode en huisnummer krijg je te zien wanneer we met de werkzaamheden bij jou in de buurt zijn.

We werken voor de aanleg van ons glasvezelnetwerk samen met ervaren aannemers. Je herkent de medewerkers aan hun kleding met het logo van Open Dutch Fiber. Alle medewerkers kunnen zich legitimeren.

Nee, er zijn geen kosten verbonden aan de aansluiting op het glasvezelnetwerk. Ook niet voor het installeren van een glasvezelaansluitpunt in je woning.

Wij installeren bij hoogbouw woningen vaak van tevoren het glasvezelaansluitpunt voor alle bewoners. Dan hoeven we maar 1 keer langs te komen. In andere gevallen (laagbouw woningen) gaan we de aansluiting pas maken als er een abonnement bij een provider is afgesloten. Woon je in een gebouw met meerdere appartementen, doe dan de postcodecheck om te kijken of je in aanmerking komt voor een aansluiting zonder abonnement bij een provider.

Ja, maar er het hangt er vanaf wanneer Wij installeren bij hoogbouw woningen vaak van tevoren het glasvezelaansluitpunt voor alle bewoners. Dan hoeven we maar 1 keer langs te komen. In andere gevallen (laagbouw woningen) gaan we de aansluiting pas maken als er een abonnement bij een provider is afgesloten. Woon je in een gebouw met meerdere appartementen, doe dan de postcodecheck om te kijken of je in aanmerking komt voor een aansluiting zonder abonnement bij een provider.

We vragen aan bewoners van hoogbouw complexen toestemming, omdat we van tevoren het glasvezelaansluitpunt voor alle bewoners willen aanleggen. Dan hoeven we maar 1 keer langs te komen. Wij willen dan jouw contactgegevens hebben om de afspraak te kunnen plannen met alle bewoners in uw gebouw tegelijk. Het is vervelend als bijvoorbeeld jouw onderbuurman niet thuis is, want dan kunnen we jouw woning niet voorzien van een glasvezelaansluiting.

Ja, de aansluiting op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber is gratis. Alleen als je een abonnement afsluit bij een provider voor bijvoorbeeld internet en televisie, ga je abonnementskosten betalen aan je provider. Een abonnement afsluiten is niet verplicht.

We installeren wel pas glasvezelaansluitpunt in de woning als je een abonnement afsluit bij een provider, behalve als je in een hoogbouw complex woont willen we in 1 keer alle aansluitingen in het gebouw aansluiten. Dan is het niet nodig om een abonnement bij een provider af te sluiten.

Het bepalen van de beste plek voor het aansluitpunt doen we in overleg. Vaak is de beste plek de meterkast, maar een andere plek is mogelijk. Woon je in een hoogbouwpand, dan monteren we het glasvezelaansluitpunt in iedere woning op (ongeveer) dezelfde plek.

Aanleg in de straat We beginnen met graafwerkzaamheden in de straat. De stoep wordt voor een deel open gegraven en we leggen de glasvezelkabels in de grond. Voor iedere woning is een glasvezelkabel beschikbaar. De stoep is meestal binnen één dag weer netjes dicht. Voordat we beginnen met deze werkzaamheden ontvang je van ons een brief en een flyer met informatie.

Aansluiten Per woningtype hebben we verschillende werkwijzen:

  • Laagbouwwoning: We leggen de glasvezelkabels op de erfgrens. Zodra je een abonnement afsluit bij een provider, installeren wij gratis een aansluitpunt in je woning. De provider zorgt er daarna voor dat de verbinding wordt geactiveerd .
  • Duplex- en portiekwoning: Zodra één van de bewoners een abonnement afsluit voor diensten via glasvezel, sluiten we alle woningen in het pand gratis aan. Hierover worden eerst afspraken gemaakt met je Vereniging van Eigenaren of je verhuurder. Sluit er niemand in het pand een abonnement af? Dan blijven de glasvezelkabels onder de grond op de erfgrens liggen.
  • Hoogbouwwoning: We maken afspraken met je Vereniging van Eigenaren of je verhuurder over het aansluiten van alle woningen in het pand. Ook als je geen abonnement afsluit, dan krijg je gratis een glasvezelaansluitpunt in je woning. Geef alvast toestemming voor de aansluiting via de postcodecheck op onze website.

Dit verschilt per woningtype:

  • Laagbouwwoning: De glasvezelkabel wordt aangelegd tot de erfgrens. Zodra je een abonnement afsluit bij een provider, installeren wij gratis het glasvezelaansluitpunt in je woning. Hiervoor wordt een afspraak ingepland.
  • Duplex- en portiekwoning: Zodra één van de bewoners een abonnement afsluit voor diensten via glasvezel, sluiten wij alle woningen in het pand gratis aan. Hierover worden afspraken gemaakt met je verhuurder of Vereniging van Eigenaren. Als niemand een abonnement afsluit, dan blijft de glasvezelkabel onder de grond op de erfgrens liggen.
  • Hoogbouw: We maken afspraken met je verhuurder of Vereniging van Eigenaren over het aansluiten van alle woningen in het pand. Ongeacht of je een abonnement afsluit, krijg je gratis een glasvezelaansluitpunt in je woning.

Toestemming geven voor de aansluiting in je woning

Na het doorgeven van je contactgegevens ontvang je van ons een e-mailbevestiging. De volgende stap is dat de glasvezelvoorbereider langskomt. Deze bepaalt samen met jou waar de glasvezelaansluiting in je woning wordt geïnstalleerd. Zo kan je woning tijdens de werkzaamheden extra snel en zorgvuldig worden aangesloten. In de meeste gevallen installeren we het glasvezelaansluitpunt in de meterkast of op de plek waar ook andere kabels het huis binnenkomen.

Ja, je verhuurder moet toestemming geven voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt in je woning. Open Dutch Fiber doet haar best om hier voor de start van de werkzaamheden in je straat afspraken over te maken met je verhuurder.

We willen zoveel mogelijk huishoudens de mogelijkheid geven om gebruik te kunnen maken van supersnel internet via glasvezel. Daarom willen we in alle woningen in hoogbouwcomplexen alvast een glasvezelaansluitpunt installeren. Om dat te kunnen doen hebben we je naam, telefoonnummer en/of e-mailadres nodig. Deze gegevens geven we door aan de partij die de glasvezelaansluitingen in jouw pand gaat realiseren. Zij kunnen dan een afspraak met je maken zodat ze het glasvezelaansluitpunt in je woning kunnen installeren.

Je gegevens geef je eenvoudig zelf door via de postcodecheck op deze website. Voer je postcode en huisnummer in en vul het formulier dat verschijnt in met de ontbrekende gegevens.

Je gegevens (naam, telefoonnummer en/of e-mailadres) worden alleen doorgegeven aan de partij (aannemer) die voor ons het glasvezelaansluitpunt installeert in je woning.

Nee, je bent niet verplicht een abonnement af te sluiten. We installeren het glasvezelaansluitpunt in je woning zodat je er eventueel in de toekomst gebruik van kunt maken.

Het kan zijn dat we nog in overleg zijn met je verhuurder over de aanleg van glasvezel in jouw woning. Je kunt zelf contact opnemen met je verhuurder om navraag te doen over de status.

Nee, als je een abonnement voor glasvezeldiensten hebt afgesloten bij een provider, hoef je niet nog een keer toestemming te geven. Open Dutch Fiber krijgt dan vanzelf de opdracht van de provider om in je woning een glasvezelaansluitpunt te installeren.

Glasvezel in hoogbouw

We maken afspraken met je verhuurder of Vereniging van Eigenaren over het aansluiten van alle woningen in het pand. De aansluiting op het glasvezelnetwerk is gratis en verplicht je tot niets. Het is belangrijk dat alle bewoners meewerken. We voeren de glasvezelkabel in de meeste gevallen van beneden naar boven door de woningen. Geef alvast je toestemming voor de aansluiting. Dit doe je eenvoudig door je postcode en huisnummer in te voeren in de postcodecheck en het formulier dat verschijnt in te vullen.

Woon je in een hoogbouwcomplex? Dan vragen we je om toch mee te werken. We voeren de glasvezelkabel door de woningen en hebben daarom toegang nodig tot alle woningen in het complex. De aansluiting is gratis en verplicht je tot niets. Geef alvast je toestemming voor de aansluiting. Dit doe je eenvoudig door je postcode en huisnummer in te vullen in de postcodecheck en het formulier dat verschijnt in te vullen.

Werkzaamheden in de straat

We doen ons uiterste best de overlast tot een minimum te beperken. De straat of stoep is meestal binnen één werkdag weer gesloten.

Tijdens de aanleg van het glasvezelnetwerk in je straat of in de publieke ruimtes van je gebouw, hoef je niet thuis te blijven. We informeren je wanneer we in je straat aan het werk zijn. Voor de installatie van het glasvezelaansluitpunt in je woning, ontvang je van ons een brief met een voorstel voor een afspraak. Hiervoor moet je wel thuisblijven of zorgen dat er een ander bevoegd persoon aanwezig is voor de afspraak.

Contact met Open Dutch Fiber

Heb je een vraag of opmerking over de aanleg van het glasvezelnetwerk? Stuur dan een e-mail naar info@opendutchfiber.nl of bel met 088 1633 633. Heb je een vraag over de diensten die worden geleverd over het glasvezelnetwerk? Kijk dan op de website van T-Mobile www.t-mobile.nl/glasvezel, of bel 0800 0092.

Je kunt telefonisch of per e-mail contact opnemen via de contactgegevens in de brief. Kom je er niet uit? Bel dan 088 1633 633 (ma-vr 08.30 – 17.00 uur) of stuur een e-mail naar info@opendutchfiber.nl

Vereniging van Eigenaren (VvE)

Stuur een e-mail naar info@opendutchfiber.nl of bel ons op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur op 088 1633 633.